TwitSpot.nl
Waar werk jij het liefst? Werk vindt steeds mobieler plaats. Met een mobiele telefoon, laptop en internet kunnen veel mensen overal werken. Op TwitSpot.nl vind je plekken waar je als werknomade kunt neerstrijken en met anderen kunt samenwerken. Ook kun je jouw favoriete TwitSpot en je ervaringen toevoegen. Laat op twitter.com (@TwitSpotNL) weten waar jij zit!
--> naar TwitSpot.nl
Wat is twitter en hoe werkt het?
Twitter is een dienst voor het delen van korte berichtjes. Oorspronkelijk bedoeld om te laten weten wat je doet. Inmiddels wordt het gezien als een informatienetwerk over "Wat gebeurt er?".
De kracht van Twitter, een voorbeeld
Het nieuws dat een vliegtuig van US Airways op 15 januari 2009 een succesvolle noodlanding maakte op de Hudson rivier verspreidde zich razendsnel en als eerste via Twitter. Een Twitterraar verspreidde een foto van het vliegtuig in de rivier en deze werd in een paar uur door meer dan 40000 mensen bekeken.
Ook later bleek Twitter een belangrijke bron voor actuele nieuwsberichten. Ooggetuigen meldden zaken vaak al op Twitter voordat het in reguliere nieuwskanalen opgenomen wordt.
Hoe werkt Twitter?
> Je schrijft een bericht met maximaal 140 tekens en dit verstuur je naar Twitter. In feite verstuur je het dan naar iedereen. Doordat er vele berichten per seconde langskomen, zal dit normaalgesproken niet echt opgemerkt worden. Je kunt (daarom) mensen volgen. Dit kunnen vrienden zijn, maar ook mensen met vergelijkbare interesses. Je ziet dan de berichten langskomen van mensen die je volgt.Volgen
Hoe meer mensen je volgt, hoe meer updates je langs ziet komen. Tegelijkertijd geldt, hoe meer mensen jou volgen, hoe meer mensen je berichten lezen. Dit kan vanuit een marketing perspectief interessant zijn, maar bedenk wel, niemand heeft zin om pure reclame te volgen. Het gaat om de inhoud!
Retweeten
Net als het doorsturen van een e-mail, kun je ook Twitter berichten (ook wel Tweets genoemd) doorsturen. Dit wordt "retweeten" genoemd. Dit kan met of zonder aanvullende opmerking. Op deze manier kan je bericht zijn eigen weg krijgen.
Mentions
Een bericht wat je op Twitter plaatst wordt soms wel en soms niet door iemand gelezen. Je stuurt een bericht namelijk niet specifiek naar iemand. Toch kun je iemand wel noemen in een bericht, of iets "tegen iemand zeggen". Dit worden "mentions" genoemd en dit doe je door iemands twitternaam met een @ ervoor in je bericht op te nemen. Bijvoorbeeld:
@TwitSpotNL Ik zit nu te werken in Seats to Meet Utrecht, leuke ontmoetingen!
Houd er wel rekening mee dat berichten die je begint met @iemand, dat die alleen automatisch in de lijst verschijnen van mensen die zowel jou als diegene volgen. Het bericht is wel gewoon zichtbaar / opzoekbaar in jouw tijdlijn. Begin Tweets dus met een ander woord als je wilt dat ze automatisch naar al je volgens gaan. Bijvoorbeeld 'Hallo @iemand......'
Hashtags
Je kunt de Tweets ook doorzoeken, maar soms is het lastig om dingen terug te vinden. Hierbij kunnen hastags helpen. Dit zijn een soort ‘afgesproken’ trefwoorden en worden voorafgegaan door een # teken. Bijvoorbeeld:
@TwitSpotNL Ik zit nu te werken in Seats to Meet Utrecht, leuke ontmoetingen! #s2m #seatstomeet
Ook op conferenties wordt dit vaak gebruikt om ervoor te zorgen dat alle berichten die betrekking hebben op de bijeenkomst terug te vinden. De hastags zijn informele afspraken. Een aantal voorbeelden van veelgebruikte tags:
#followfriday of #FF | Follow Friday | Een bericht met mensen uit de lijst die je volgt die je aan anderen aanbeveelt om ook te volgen. |
#in of #li | Als je LinkedIn en Twitter koppelt, zorgt deze tag ervoor dat je bericht ook op je LinkedIn profiel verschijnt. | |
#fb | Analoog aan LinkedIn de koppeling met Facebook |
Je kunt hashtags verder naar eigen inzicht bedenken en gebruiken. Over het algemeen wordt aangeraden om niet meer dan drie tags per bericht toe te voegen.
Twitter in Nederland
In Nederland zijn relatief veel mensen actief op Twitter en sinds kort is Twitter ook in het Nederlands. Begin augustus 2011 waren er meer dan een miljoen Nederlandstalige actieve twitteraars (= minstens 1 tweet per week) en er verschijnen 15 miljoen Nederlandstalige tweets per week. Het grootste deel van de gebruikers doet dat prive, en een deel zakelijk en een deel gebruikt het door elkaar. Het is belangrijk om zelf een strategische keuze te maken van hoe en waarom je Twittert. Hiermee bepaal je namelijk indirect wie je wel en niet zal volgen. Een zakelijk (inhoudelijk) geinteresseerde volger zal een ander soort tweets interessant vinden dan een bekende.
Zelf aan de slag? --> naar twitter.com